Friday, April 1, 2011

duit

duit penting dalam kehidupan
kita perlukan duit untuk membeli keperluan
takrifan duit bagi saya ialah objek yang buleh digunakan untuk mendapatkan keperluan dan keinginan kita

zaman sudah berubah
zaman dulu kita buleh hidup tanpa duit
kita ada tanah,ada binatang ternakan
buleh saja survive tanpa duit
keperluan asas semua ada

zaman sekarang dah x macam tu
segala nya perlukan duit
perlu ada duit yang cukup untuk keperluan asas
nak dapatkan keinginan yang lebeh dari asas
perlu ada duit yang lebeh dari cukup untuk keperluan asas

bagaiman seseorang mendapatkan duit
bergantung kepada kebolehan seseorang
ada orang dapatkan duit dengan berniaga
ada orang dapatkan duit dengan bekerja makan gaji berdasarkan kelulusan akedemik
ada orang dapatkan duit dengan menipu

ada cara yang halal ada cara yang haram
kerana desakan hidup ada yang terpaksa pilih yang haram
kerana nafsu ada yang pilih yang haram

duit jadi satu keperluan

antara banyak dan sikit
banyak relatif kepada sikit
bagaimana kita letak had sikit,lebeh dari sikit itu lah banyak

jimat dan boros
jimat cermat amalan mulia
sebab jimat cermat,individu itu mungkin x ada wang yang banyak
jadi dia kena jimat cermat
buleh jadi jugak,individu itu ada wang banyak,tapi dia suka jimat cermat
sebab boros,x ada disiplin terlalu ikut nafsu,dan mungkin juga belanja di luar kemampuan

bagaimana cara guna duit
sila ukur baju di badan sendiri
individu yang ada duit banyak buleh belanja lebeh dari keperluan asas
individu yang ada duit sikit perlulah utamakan yang asas dahulu
naseb la kalau asas pun x cukup
jangan merungut,syukur apa yang ada,jimat cermat

duit bukan milik kita semua
orang islam wajib bayar zakat,zakat rukun islam,wajib
kerajaan jugak kenakan cukai bagi setiap duit yang kita dapat

bagi orang islam ada dua zakat dan cukai
orang bukan islam satu,cukai

fakta
betul jumlah amaun yang di bayar zakat akan di kecualikan cukai
tolak tambah lebeh kuarang saja
seorang muslim bayar zakat RM1000 cukai dikenakan RM2000
seorang muslim belanja lebeh untuk zakat dan cukai
lebehan bayaran cukai bergantung pada jumlah pelepasan cukai muslim tersebut
banyak pelepasan cukai banyak la lebehan duit cukai yang dapat
kurang pelepasan cukai,kurang la duit lebehan cukai yang dapat

fakta x betul
bukan islam merungut
mereka bayar cukai lebeh,orang islam bayar cukai kurang sebab di sebabkan rebet zakat
jadi orang bukan islam mintak lebeh peruntukan unutuk sekolah meraka tokong dan kuil mereka
saya pernah terbaca laporan audit x silap saya
jumlah penyumbang cukai terbesar ialah GLC kemudian bumiputra kemudian baru bukan bumiputra
syarikat swasta besar kecik bukan bumiputra selalunya ada cara nak lari dari cukai
walaupun untung banyak,ada saja kaedah nak lari cukai
jadi x salah pun bagi peruntukan lebeh untuk orang islam dan kurang untuk orang bukan islam
orang islam penyumbang besar cukai negara

pandangan orang
ada orang kata nak bahagia mesti ada duit
ada orang kata duit x menjamin kebahagian
terpulang la pandangan masing-masing
tapi eloknya ada duit yang lebeh dari keperluan asas
kurang masalah dan mungkin jugak buleh bahagia

saya?
pendapatan saya syukur
x lumayan x la pulak x cukup
tapi kena la jimat cermat sebolehnya
orang laki kena ada simpanan sebab banyak tangungjawab

selesa?
sedang-sedang saja
saya tahu kemampuan saya
mana x mampu tanguhkan dulu
biar ada lebeh dari kemampuan asas dulu

malu?
mungkin rendah diri kot
tapi x malu
x apa la,saya dengan cara saya
saya belanja mana yang saya mampu

kedekut?
x la
sy jimat
sy banyak tangung jawap
ala kadar untuk diri cukup

berkorban?
x,itu tangungjawap saya
x dak istilah bekorban

saya selesa tengok orang gembira,walaupun saya x segembira oarang itu
sy suka orang senyum bila saya tolong orang
saya puas bila bahagian saya sy bedak-bedakan kat orang lain,biar sama-sama rasa
dari masuk ke perut saya sorang,baik lagi orang lain merasa sama

x apa,duit saya cukup jangan risau

terima kaseh kawan-kawan sebab x kata saya kedekut

nnt saya ada duit lebeh buleh saya belanja kawan-kawan lebeh

No comments:

Post a Comment