Friday, April 29, 2011

jumaat

penghulu segala hari

kalau di negeri melayu tak bersekutu
Kedah,Terengganu,Kelantan
hari jumaat cuti,kecuali negeri Perlis

beza duk di kedah dengan kolompo
masa study di UM dok kat pantai dalam
kat kolompo jumaat x cuti
selalu saya p mesjid pantai dalam tu awal
dalam 12.30 selalu dah p dah
sebab terbiasa di kedah cuti
jadi p semejid awai2

al kesah ada satu hari lepas balik kelas tertidur
hari tu hari jumaat
sedar2 dah pukui 1
punyala tekalut2 bangun nak mandi p semejid
dalam hati dok kata dah lambat sangat dah ni

buka pintu bilik,jenguk luar kat hall sat
aik
hosemate dok relek isap rokok lagi
sambey pakai tuala
saya ja yang terkalut2

beza orang kedah dengan selangor
sebabnya kedah jumaat cuti selangor tak cuti
jadi di sebabkan keja hari tu terbiasa la p jumaat lambat
saya yang di kedah ni cuti, kalau pukui 1 tu pun dah kira habeh lambat dah
walaupun tak masuk waktu lagi,hau2

tadi pun tertidur
balik umah makan nasik rehat sat
sedaq2 dah pukui 12:55
siap dengan hujan lebat lagi
dalam hati"padan muka,buleh p awai gatai p tdoq,ambik ujan lebat"

x pa la
naseb2
ambik ayaq semayang,bawak baju spare kot2 lencun sangat sat ni
keluar dari umah nampak jiran depan abang jalil

abang jalil baik dan ramah
ujan masa tu lebat
terjerit-jerit abang jalil kat saya
saya bersangka baik,ni mesti nak ajak p sekali ni sebab ujan lebat sangat
saya pun terjerit2 balik
"x pa2"

entah apa bang jalil kata pun sy tak tau
tah apa saya kata pun gamaknya bang jalil tak tau
masing-masing sangka baik
baik sungguh masing - masing

start moto redah ujan

ujan
kadang-kadang sini hujan
depan sikit tak hujan
jadi
sebab tu la kalau hujan pun saya pakai redah ja
untung-untung depan sikit tak hujan

solat jumaat
kalau ada kelapangan baik la p solat jumaat awai2
pahala pun dapat lebeh
sebab tu saya tak selesa ikut orang p jumaat
sebabnya depa p makan dulu,relek-relek dulu
duduk serba tak kena kalau saya ikut geng macam tu
sampai semejid orang dah azan
silap-silap dah khutbah

jiran yang baik
abang jalil sorang la jiran paling baik
macam-macam dia tolong
ramah tamah pulak tu

~sekian~

No comments:

Post a Comment