Monday, October 10, 2011

kita dan hutang

sapa-sapa yang ambik ptptn
habeh study ja ada hutang
huhuhu
hutang saya tinggai 26k lagi
adoi

al kesah telepon rumah kat sp rosak
jadi hujung minggu hari tu
saya p tm point kata moden
pejabat talikom,kat orang tua2

ada kesah menarik yang berlaku

saya beratur kat kaunter pertanyaan
nak tanya kat mana nak tukaq tepon
depan saya uncle chinese
depan uncle tu brader melayu sorang

bradder melayu ni mintak kak kaunter ni check bill dia
"eh encik,ni bill lama ni encik?"
"ha tu la saya,tolong check tengok saya bayaq dak lagi"
"dah settle semua bill ni encik"
"ooo ya ka"

dalam hati saya mungkin bill 2 3 bulan lepas kot
dia tak perasaan
tiba-tiba si akak kaunter tu tanya
"mana encik dapat bill ni,lama ni tahun 2001"
tu dia.....
bill 2001 dia suruh mintak tolong check,huhuhu

ada dua pendapat popular dalam kes ni

pendapat pertama
orang akan gelak
pikir,betul ka mamat ni
bill 2001 dah 10 tahun

pendapat saya,pendapat kedua
kagum
saya sangat kagum dengan hamba Allah ni
dia takut dengan hutang dia
walaupun dah 10 tahun

kita dan hutang
hutang memang keliling pingang
nak hidup

tapi paling saya pantang
orang mintak hutang denagn kita
kita bagi la
tapi dia mintak hutang tu untuk kesenagan dia
bukan kecemasan pun
dan kemudian
amat liat lah nak bayar
kita ni pulak yang heran

kalau boleh elakan hutang
kecuali benda yang betul2 perlu
kalau nak berhutang
mesti lah ada keupayaan nak bayaq
kalau dak nnt,kita susah,orang yang kita berutang pun susah

bai-bai hutang

No comments:

Post a Comment