Friday, January 18, 2013

tak sama

tak sama tak mau singgah

"nak p mana pulak lepas ni?"

"nak p duduk dgn anak kat johor nu"

pak jang kedai makan besembang dgn regular castema dia
pak jang nak tutup kedai,kedai tu juai kat orang lain
bulan 12 last pak jang menega
sedeh saya dengar
sembang dengan pak jang awat dia nak pindah
pak jang kata mak jang dah tak larat masak
anak ajak p duduk dengan dia,pak jang jadi bos kedai runcit
mak jang tolong jadi mengajar orang nak p umrah tapi duk umah ja la

masa tau pak jang nak berenti menega sedeh rasa
dok target last day pak jang menega nak p makan puas2 31.12
makan sambil rehat2,smbang macam2 dengan pak jang
kadang2 ada pulut,ada bubur,ada derian free tak kena bayar

nak jadi cerita bila balik kl isnin tu 31.12
masuk rumah tgk mak tdoq bilik tok
baru mak cerita tok jatuh,tak boleh bangkit
tok kata"apet.... tok sakit..."

tak jadi la nak p makan kedai pak jang last day

tok dah x dak,pak jang pun dah x dak p duk johor

pagi2 lalu situ rasa macam nak singgah
makan2 minum2
tapi bila tengok
"tak sama,x jadi singgah"
tak dak feel

mak la ni selalu solat bilik tok
mak rindu tok rasanya
saya pun rasa rindu tok
kadang2 mengalir ayaq mata teringat tok
ada sekali rasa macam nak tdoq atas katil tok
tapi kesian kat mak
nnt mak tgk ada orang takut mak teringat tok

kalau saya p kerja awal2 pagi
tok jalan tekedek2 p kat pagar
"apet elok2 na"

bila balik kerja tok sealalu dok atas ndoi
"awat lamat balik"
saya senggih sambil tunjuk tanda good kacang cap tangan

tok sayang sangat kat saya
masa kecik tok dok umah mak
buat cucur juai
saya jadi tukang kira kueh
kueh peberet tepung bungkuih
tok bagi upah lepas saya kira
tepung bungkuih ada ikat
tepung bungkuih saya specel,ada 3 inti

tak sama,x dak ada orang boleh buat macam tok buat


tak sama
"aku x sama macam hampa wei"
dulu2 kawan2 selalu complain saya x mau join depa jalan2 ujung minggu
"hang ni zul,x mau langsung join kami"
saya hujung2 minggu kena balik sungai petani
mak ayah dah tua,tok lagi,kederat tak macam orang muda
kena ada orang di kampung
tolong tebas rumput rumah tok
tolong mak beli barang
buang sampah dan macam2 lagi

tapi takdir tuhan
lepas saya kahwin
tiap kali saya x dak kat rumah macam2 jadi
sedeh dan bersalah rasanya
walaupun bukan salah saya dan memang dah takdir
tapi saya tetap terasa
sebab selalunya saya ada di rumah
nak tinggal rumah sat2 pun saya risau

kalau kawan2 merungut saya x mau join depa
saya nak cerita susah
kecuali orang yang daam keadaan saya ja yang faham
nak p jauh2 sikit dah risau


tak ada macam ada
hari tu mimpi jumpa tok
tok jalan elok ja,sambil tekrenyeh gigi x dak
"eh sehat pulak tok dari hari tu"

ada macam tak ada
pisau tumpul nak hiris x boleh
"ish pisau ni ada macam x dak,sama ja"
padahal dah banyak jasa pisau tu
di sebabkan sifat dia makin tumpul
terus kata kat pisau mcm tu
padahal dulu2 pisau tu yang di guna

pakcik sebelah ayah tak pulak kata kat wife dia
"ada isteri macam tak dak isteri"
isteri dia tinggal tak tunggu malam
dia berak dalam pampers busuk
saya saja tanya awat makcik x tunggu
pakcik tu jawab makcik nak rehat kat rumah,selelsa sikit
tapi pakcik tu dok hospital sakit
macam tak logik pulak saya pikiaq
mungkin pakcik tu pun pikiaq sama dia banyak susahkan orang
orang dah banyak jasa kat dia
sikit2 dia paham2 dan tolak ansur

ada ayah yang cakap kat anak dia
"ada anak pun tak guna"
jgn cakap mcm tu
besaq2 nnt anak tu la yang nak jaga dia

tak sama dua benda
tak ada macam ada
ada macam tak ada

tok dah x dak,saya rindu kat tok
tapi saya dah dapat manfaat dari didikan dan kaseh sayang tok samapi hujung nyawa tok
kaseh sayang tok saya ingat sampai bila2

pak jang ada lagi tapi macam tak dak
sebab x jamu saya makan dah
tapi apa2 pun terima kaseh pak jang
jamu saya 5 tahun saya duk kulim ni
masakan yang penuh kaseh sayang pak jang dengan pak jang tetap saya ingat

sungguhpun pak jang x dak
saya x mau kata pak jang ni ada sama ja macam x dak
sebab saya yakin
nnt pak jang cemuih dok johor
balik kulim bukak balik kedai makan,muahahaha

"pak jang boleh ka dok?"
"ada kerja boleh la dok"
dalam hati saya dok doa pak jang cemuih cepat balik
hahahahaha

~sekian~




No comments:

Post a Comment