Thursday, January 17, 2013

Bertimpa timpa

bertimpa timpa
dulu dulu saya penah cakap kat kawan saya
dia cakap lebih kurang mcm ni

"life saya follow the flow ja"

saya gelak kata kat dia

"life saya tak macam tu,flow bengkang bengkok,lepas satu satu,kalau jadi musibah nnt dah terfikir apa nak jadi lepas ni"

masuk hari ni cukup la sebulan saya asyik ambik emergency leave
cuti 3 hari kerja 2 hari
macam macam jadi

dulu dulu lead project tanya saya
"u punya cuti tak overflow ka?"

saya balas
"x pa la x penting i tak ambik cuti"

dia cakap
"tak boleh zul,u sekali sekali kena cuti"

saya gelak2,dan hasilnya dah dekat sebulan saya cuti,hehehehe

ayah masuk hospital,tok masuk hospital,tok meninggal,ayah masuk hospital

saya la jadi tukang jaga,tukang runner ambik tukang jaga,tukang bawak p sepital
sampai pak gad kat kecemasan dah kenai saya

bertimpa timpa
sabar menghadapi segala ujian

kesian pakcik sebelah
dengan buah pinggang rosak,kencing manis,darah tinggi
dia usaha jugak nak p tandas sebab mici dok marah x mau cuci pungkoq dia
last2 bila dia try sendiri bangun jatuh patah bahu sebelah kiri
innalillah..... kesian dia bertimpa2

saya jumpa dia tadi
dia kata
"x tau la apa nak jadi...."
saya kata balik
"x pa la pakcik,insyallah pelan2 baik...."
dia hangguk2 ja

macam mana la saya nnt
ada ka orang nak jaga kalau saya sakit
selalu terpikir bila tengok orang sakit kat wad

sedangkan isteri sekalipun kalau sampai kita menyusahkan dia telampau2 dia pun x berapa sanggup jaga kita

tu la jadi kat pakcik sebelah

sampai hati makcik tu x tunggu malam,tinggai pakcik sorang
saya rasa sebab pakcik tu berak dalam pampers makcik tu tak selesa kot
balik tdoq rumah

saya ada tanya pakcik tu
"makcik semalam tak tunggu ka pakcik"
pakcik tu jawap
"dia nak rehat,balik tdoq rumah selesa sikit"

pakcik tu x merap,x marah pun isteri dia nak balik tdoq rumah
dia kata x pa ja

kalau saya jadi macam tu pun saya faham
kita memang dah menyusahkan orang,menyeksa orang
so kalau orang x mau jaga kita
kita redha ja la

saya nak jaga tok masa tok dok sepital
tapi orang laki x leh jaga pompuan
kalau saya p hantar mak ka kak ka ganti jaga bila saya naik atas bila saya nak balik lepas tengok tok
tok selalu tanya awat tak dok sini
saya kata kat telinga tok
"tok... orang laki tak boleh tunggu.."
tok hangguk2 pesyen dia

dulu dulu masa saya tanam kucing saya peah kat rumah tok
tok senyum tengok saya
sebab saya gali lubang tu x cukup panjang
saya masuk peah dalam lubang pelan2,saya bengkok kan kepala dia sikit

tok senyum,tok kata
"ceh.... sayang dia kat kucing dia,nnt tanam tok macam tu na"
saya tanam tok dengan kaseh sayang

kalau saya sakit nnt,saya mati nnt,harap2 ada la orang belas kasehan kat saya

tok sakit sangat2 sebelum dia meninggal
bila saya p tengok
tok selalu cakap
"apet,tok sakit..."

2 3 hari sebelum tok meninggal tok nampak sehat
boleh gerak lebeh
tapi nafas tok macam kuat
saya tanya tok penat ka
dia kata dak

3 kali tok masuk hospital
3 kali tu la saya yang hantar tok

bos saya mmg sgt support saya
"zul family 1st"
tapi senyap2 saya tau lead saya bengang saya dok ambik cuti time kritikal

nak buat camna
saya kena buat apa yang perlu saya buat
terima kaseh kepada insan2 yang memahami
tolong saya

agak2 pakcik tu rasa hati dak dengan isteri dia
walaupun isteri tu tinggal dia malam2 sorang
x logik sgt la kalau alasan nak rehat
si suami sakit
awat x sakit sama2

saya rasa pakcik tu ada rasa
tapi dia menyimpan saja
dah banyak jasa isteri tu kat dia
sakit lahirkan anak
buat makan minum itu ini
setakat tak jaga dia sebab busuk
mungkin pakcik tu pendam ja
sebab dia dah banyakan susah orang lain
sekurang kurangnya si isteri tak merungut,tak kata kat dia
lain la kalau si isteri cakap
"ada suami macam x ada suami"
kalau saya pun terasa

dulu2 kecik2 ada orang kata kat saya macam tu
saya ingat sampai sekarang

tapi pakcik tu boleh buat lawak lagi
masa nak balik mak bagi tau saya baru kawen

pakcik tu gelak2
cakap kuat2
"adik selamat pengantin baru adik"
saya krenyeh2 malu cepat2 sorong ayah keluar bilik
macam tak sakit pulak pakcik tu,patut mici geram,muehehehe

mengharap yang di harapkan harap harap boleh harap
saya tabik spring pakcik tu
duduk diam dia sorang2 sebab busuk isteri dia x mau tdoq sebelah

walaupun makcik tu isteri dia,tapi dia tak harap isteri dia sentiasa kat sisi dia masa dia susah

~sekian~



No comments:

Post a Comment